Ένα μεγάλο ποσοστό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στη Θεσσαλονίκη δεν προέρχεται μόνο από τοπικές πηγές, αλλά είναι διασυνοριακή ρύπανση που φτάνει από τα Βαλκάνια, κυρίως από πόλεις όπως το Βελιγράδι, το Βουκουρέστι, η Σόφια και τα Σκόπια. Αυτό οφείλεται σε:
- Ρύπανση από βιομηχανικές περιοχές των Βαλκανίων.
- Καύση άνθρακα και ξύλου για θέρμανση, ειδικά το χειμώνα.
- Καιρικές συνθήκες (βόρειοι και βορειοανατολικοί άνεμοι που μεταφέρουν ρύπους).
Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η εισαγόμενη ρύπανση;
1. Διεθνής συνεργασία και πολιτικές ελέγχου
- Διμερείς και πολυμερείς συμφωνίες μεταξύ Ελλάδας και Βαλκανικών χωρών για κοινές πολιτικές μείωσης εκπομπών.
- Συμμετοχή σε προγράμματα της ΕΕ που αφορούν την ατμοσφαιρική ρύπανση (π.χ. Air Quality Directive, Green Deal).
- Συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος για μέτρηση και περιορισμό των ρύπων.
2. Τεχνολογικές λύσεις & μέτρηση ρύπανσης
- Ανάπτυξη περιφερειακού δικτύου αισθητήρων για παρακολούθηση των ρύπων που προέρχονται από γειτονικές χώρες.
- Δημιουργία “έξυπνων προβλέψεων” ώστε οι πολίτες να γνωρίζουν πότε αναμένονται υψηλά επίπεδα ρύπανσης και να λαμβάνονται προληπτικά μέτρα (π.χ. περιορισμός κυκλοφορίας, χρήση μασκών).
3. Ενίσχυση φυσικών φραγμάτων κατά της ρύπανσης
- Αναδάσωση και δημιουργία “πράσινων τειχών” στις γύρω περιοχές της Θεσσαλονίκης (π.χ. Σέιχ Σου) για συγκράτηση των σωματιδίων.
- Περισσότερες πράσινες ζώνες μέσα στην πόλη που θα βοηθούν στη δέσμευση των ρύπων.
4. Τοπικές παρεμβάσεις για μείωση του συνδυαστικού φαινομένου
- Αν η τοπική ρύπανση είναι ήδη υψηλή, η “εισαγόμενη” την επιδεινώνει. Γι’ αυτό, μέτρα μείωσης ρύπων στην ίδια την πόλη θα βοηθήσουν στο να μη φτάνει η ατμόσφαιρα σε επικίνδυνα επίπεδα.
Η διασυνοριακή ρύπανση είναι δύσκολο να εξαλειφθεί πλήρως, αλλά με διεθνή συνεργασία, τεχνολογία και περιβαλλοντικές παρεμβάσεις μπορεί να μειωθεί σημαντικά.