12 Μαρτίου, 2025
Thessaloniki, GR 13 C

Τραμπ-Απαγόρευση απομακρυσμένης εργασίας: Τι σημαίνει για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα

Εκτιμάται ότι 1,1 εκατομμύρια ομοσπονδιακοί εργαζόμενοι έχουν δικαίωμα να εργάζονται από το σπίτι και η επιστροφή τους στο γραφείο θα μπορούσε να έχει υψηλό κόστος άνθρακα.

Στο πλαίσιο ενός καταιγισμού εκτελεστικών διαταγμάτων που υπέγραψε την πρώτη ημέρα της προεδρίας του, ο Τραμπ διέταξε όλες οι κυβερνητικές υπηρεσίες να απαιτούν από τους υπαλλήλους να επιστρέφουν στην εργασία τους αυτοπροσώπως.

Δύο ημέρες αργότερα, κυκλοφόρησαν κατευθυντήριες γραμμές που έδιναν στις ομοσπονδιακές υπηρεσίες μόλις λίγες ώρες για να επικαιροποιήσουν τις πολιτικές σχετικά με την εξ αποστάσεως εργασία. Από τότε, οι απομακρυσμένοι εργαζόμενοι έπρεπε να επιστρέφουν στο γραφείο με πλήρη απασχόληση εντός 30 ημερών.

Πόσοι άνθρωποι επηρεάζονται από την απαγόρευση απομακρυσμένης εργασίας του Τραμπ;

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης στη χώρα. Σύμφωνα με το Γραφείο Διαχείρισης Προσωπικού των ΗΠΑ, 2,3 εκατομμύρια Αμερικανοί απασχολούνται στο κράτος.

Περίπου 1,1 εκατομμύριο από αυτούς τους υπαλλήλους ήταν, μέχρι τώρα, επιλέξιμοι για εργασία εξ αποστάσεως και το Reuters αναφέρει ότι 228.000 εργάζονται πλήρως εξ αποστάσεως. Από αυτούς που “τηλεργάζονται” – εν μέρει στο γραφείο και εν μέρει στο σπίτι – περίπου το 61% των ωρών εργασίας τους περνούν στο γραφείο.

Η απαίτηση από αυτά τα 1,1 εκατομμύρια άτομα να επιστρέψουν στο χώρο εργασίας θα μπορούσε να παρουσιάσει προβληματικές αλλαγές.

“Οι ομοσπονδιακοί εργαζόμενοι που εργάζονται εξ αποστάσεως για μεγάλο χρονικό διάστημα είναι πιθανό να έχουν λάβει σημαντικές αποφάσεις για τη ζωή τους βάσει των ευέλικτων ρυθμίσεων εργασίας τους”, λέει η δρ Τζούλια Ρίτσαρντσον, καθηγήτρια διαχείρισης ανθρώπινων πόρων στο Πανεπιστήμιο Curtin. “Μπορεί να έχουν επηρεάσει το πού αγόρασαν σπίτι, σε ποιο σχολείο φοιτούν τα παιδιά τους και τι κάνει ο σύζυγος ή ο σύντροφός τους για δουλειά”.

Η Δρ Ρίτσαρντσον κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το διάταγμα του Τραμπ πιθανότατα θα έχει “δραματικές επιπτώσεις” στους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους.

Η εργασία από το σπίτι μειώνει το αποτύπωμα άνθρακα;

Υπάρχει και μια άλλη πλευρά στην επαναδραστηριοποίηση ενός τόσο μεγάλου εργατικού δυναμικού. Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και η κλιματική αλλαγή δεν βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα του νέου προέδρου, αλλά η αναγκαστική επιστροφή ενός τόσο μεγάλου αριθμού εργαζομένων σε καθημερινές μετακινήσεις θα μπορούσε να έχει εκτεταμένες επιπτώσεις στο περιβάλλον.

«Η επιστροφή των ομοσπονδιακών υπαλλήλων σε πλήρη απασχόληση στο γραφείο θα αύξανε σημαντικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου»,λέει στο Euronews Green ο Φένγκι Γιου, καθηγητής μηχανικής ενεργειακών συστημάτων στο Πανεπιστήμιο Cornell.

«Παλαιότερες έρευνές μας δείχνουν ότι η απομακρυσμένη εργασία μπορεί να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα έως και 54%, ενώ τα υβριδικά μοντέλα προσφέρουν μειώσεις 11-29%. Η πλήρης επιστροφή στην εργασία στο γραφείο θα αναιρούσε αυτά τα περιβαλλοντικά οφέλη και θα επιδείνωνε τις εκπομπές από τη χρήση προσωπικών οχημάτων, ιδίως σε περιοχές που δεν διαθέτουν ισχυρές δημόσιες συγκοινωνίες».

Γιατί η επιστροφή των εργαζομένων στο γραφείο είναι επιζήμια για το περιβάλλον;

Αν ρωτήσετε οποιονδήποτε εργαζόμενο που εργάζεται εξ αποστάσεως για τα οφέλη της εργασίας από το σπίτι, πιθανότατα θα σας πει για την καλύτερη ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, την αυξημένη παραγωγικότητα και τον χρόνο που εξοικονομείται από τη μη μετακίνηση. Αυτό για το οποίο ακούτε λιγότερα είναι οι σημαντικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που μειώνουν από τον τρόπο ζωής τους με το να μην πηγαίνουν στον χώρο εργασίας.

Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της εξοικονόμησης προέρχεται από τη μη καθημερινή μετακίνηση στο χώρο εργασίας. Ένας τυπικός επιβάτης ενός αυτοκινήτου στις ΗΠΑ εκπέμπει περίπου 350 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο που διανύει. Ωστόσο, όταν αυτό το μίλι γίνεται σε κίνηση σε ώρα αιχμής με στάσεις, οι εκπομπές μπορεί να αυξηθούν κατά περίπου το ένα τρίτο.

Εξοικονόμηση ενέργειας μπορεί επίσης να επιτευχθεί στο χώρο εργασίας, αλλά μόνο αν το κτίριο διαχειρίζεται σωστά. Η διατήρηση ενός μεγάλου κτιρίου σε πλήρη λειτουργία με λιγότερους ανθρώπους θα καθιστούσε την όποια εξοικονόμηση αμελητέα, καθώς οι περισσότερες εκπομπές των κτιρίων δεν είναι ευαίσθητες στην πληρότητα.

Μια καλύτερη λύση είναι η σωστή διαστασιολόγηση του κτιρίου και η χρησιμοποίηση της κοινής χρήσης θέσεων ή του hotdesking, για την εξυπηρέτηση των υβριδικών εργαζομένων. Η μοντελοποίηση του Cornell διαπίστωσε ότι οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 28% στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής.

Ωστόσο, οι ερευνητές επισημαίνουν επίσης ότι ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος διαφέρει ανάλογα με τον κάθε εργαζόμενο και την επιχείρηση. Ένας εργαζόμενος που ζει σε μια μεγάλη πόλη με εύκολη πρόσβαση σε επιλογές μέσων μαζικής μεταφοράς θα είχε πολύ μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα στις μετακινήσεις του από κάποιον που οδηγούσε ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο για μια ώρα για να φτάσει στο γραφείο του.

Στη συνέχεια, υπάρχουν οι αντισταθμίσεις από την κατανάλωση περισσότερης ενέργειας στο σπίτι, ενώ ο εργαζόμενος εργάζεται εξ αποστάσεως. Παραδόξως, η έρευνα διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που εργάζονταν από το σπίτι έτειναν να κάνουν συχνότερα προσωπικές διαδρομές με το αυτοκίνητό τους και, ως οικογένεια, είχαν περισσότερα αυτοκίνητα.

Πώς θα επηρεάσει η επιστροφή στην εργασία τους ομοσπονδιακούς στόχους μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα;

Η επιστροφή των ανθρώπων στην εργασία θα έχει κόστος άνθρακα. Εκτός από τις εκπομπές από τις μετακινήσεις, η παρουσία περισσότερων ανθρώπων στο κτίριο θα σημαίνει μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας, περισσότερη ψύξη το καλοκαίρι και μεγαλύτερη χρήση νερού.

Υπό την προηγούμενη κυβέρνηση, τα ομοσπονδιακά κτίρια είχαν στόχο για καθαρές μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2045, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης κατά 50% μέχρι το 2023. Οι λεπτομέρειες αυτής της πολιτικής, που τηρούνται από το Γραφείο του Ομοσπονδιακού Υπεύθυνου Αειφορίας, είναι πλέον διαθέσιμες μόνο μέσω αρχείου.

Η τρέχουσα πολιτική για τα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης των ομοσπονδιακών κτιρίων , που επικαιροποιήθηκε στις 27 Ιανουαρίου, διατηρεί ορισμένα στοιχεία των προτύπων ορθής πρακτικής. Ωστόσο, οι εν λόγω επικαιροποιήσεις πολιτικής περιλαμβάνουν πλέον πιο ανοικτές διατυπώσεις, όπως “στον βαθμό που είναι εφικτό” και “εάν είναι οικονομικά αποδοτικό κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής”.

Έτσι, παρόλο που τα ομοσπονδιακά κτίρια εξακολουθούν να ενθαρρύνονται να βελτιώνουν την ενεργειακή απόδοση και να χρησιμοποιούν τεχνολογίες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υπάρχει πάντα ένα χαρτί για να βγείτε από τη φυλακή.

Όσον αφορά τις μεταφορές, η προηγούμενη κυβέρνηση εργαζόταν για την επίτευξη των στόχων της συμφωνίας του Παρισιού , με αντίστοιχο στόχο καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050 και ενδιάμεσο στόχο 50-52% κάτω από τα επίπεδα του 2005 έως το 2030. Εδώ απαιτούνται επιθετικοί στόχοι: οι μεταφορές ευθύνονται για το ένα τρίτο των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις ΗΠΑ.

Ο πρόεδρος Τραμπ δεν έχει αναφερθεί συγκεκριμένα στις μεταφορές, αν και ανακάλεσε μια διαταγή που απαιτούσε τα μισά από όλα τα νέα οχήματα που πωλούνται να είναι ηλεκτρικά. Είναι κρίσιμο ότι αποσύρθηκε από τη Συμφωνία του Παρισιού, οπότε ο στόχος του καθαρού μηδενός είναι κάπως αυθαίρετος τώρα.

Πιο σημαντική για την τρέχουσα κυβέρνηση είναι η “βελτιωμένη λογοδοσία των κυβερνητικών γραφειοκρατών”. Η ανακοίνωση του Λευκού Οίκου αναφέρει ακόμη ότι “ο αμερικανικός λαός αξίζει την υψηλότερη ποιότητα υπηρεσιών από ανθρώπους που αγαπούν τη χώρα μας”, προτού δηλώσει ότι μόνο το 6% των ομοσπονδιακών υπαλλήλων εργάζονται αυτοπροσώπως.

Σε ένα αυστηρά διατυπωμένο υπόμνημα που εστάλη στις 22 Ιανουαρίου, ο Charles Ezell, εκτελών χρέη διευθυντή στο Γραφείο Διαχείρισης Προσωπικού, χαρακτήρισε την εξ αποστάσεως εργασία ως “οδόφραγμα” και “εθνική ντροπή”.

Με μια οδηγία που θα προκαλέσει αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα να ενταχθούν στις ορδές που αγωνίζονται κάθε πρωί στις πόλεις, θα μπορούσαν να υπάρξουν μερικά ακόμη οδοφράγματα στο δρόμο. Αυτό σίγουρα θα είναι μια εθνική ντροπή.

Αυτό το άρθρο δημοσιεύθηκε αρχικά στα Αγγλικά

Previous Article

8ο σημείο, Πυλαία χαμηλά!

Next Article

9ο σημείο, Πυλαία ψηλά!

You might be interested in …

Στα Βαλκάνια οι περισσότεροι θάνατοι σύμφωνα με έκθεση της ΕΕ

Βόρεια Μακεδονία, Σερβία και Πολωνία βρίσκονται στην κορυφή της λίστας Η ατμοσφαιρική ρύπανση ευθύνεται για τους θανάτους 357.000 ανθρώπων στην ΕΕ το 2022. Η βασική αιτία ήταν η έκθεση σε μικροσωματίδια όπως η σκόνη, ο […]

Πώς συνδέεται η ατμοσφαιρική ρύπανση με τη νόσο Πάρκινσον;

Η έκθεση στην ατμοσφαιρική ρύπανση θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου του Πάρκινσον, καθώς και ορισμένα συμπτώματα, λένε οι ερευνητές Η μεγαλύτερη έκθεση στην ατμοσφαιρική ρύπανση με την πάροδο των ετών μπορεί […]

Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ σταματά την παγκόσμια παρακολούθηση της ποιότητας του αέρα

Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ ανέστειλε την Τρίτη τις προσπάθειες παρακολούθησης των επιπέδων ποιότητας του αέρα σε όλο τον κόσμο, τερματίζοντας ένα πρόγραμμα που παρείχε δεδομένα σχετικά με έναν σημαντικό παγκόσμιο κίνδυνο για την υγεία. Το πρόγραμμα […]